Sep 22, 2021 12:01:12 PM

HZ-studenten bouwen een autonoom voertuig

De komende drie jaar ontwikkelen en bouwen studenten van de HZ University of Applied Sciences een autonoom voertuig en vaartuig. De HZ Autonomous Transport Challenge is vorige week van start gegaan met pitches van de deelnemende studenten over hun deelprojecten. Zowel het voertuig als vaartuig moet straks goederen of personen gaan verplaatsen op en rondom de Kenniswerf in Vlissingen.

'Je hebt veel disciplines nodig om iets ingewikkelds als dit te ontwikkelen'

Lector Thierry Verduin van Supply Chain Innovation is één van de motoren achter de enorme uitdaging. Hij toonde zich zeer enthousiast tijdens de kick-off. “Meestal werken we aan producten van iemand anders, maar is het niet ontzettend mooi dat we nu zelf zo’n vaartuig gaan bouwen?

Breed samenwerkingsverband

De HZ ontwikkelt en bouwt het niet alleen. De hogeschool werkt in onderzoeksprojecten samen met bedrijven als Damen, Kloosterboer, VDL, Vlaeynatie, North Sea Port, Verbrugge en organisaties als de provincie, gemeente Vlissingen, Veiligheidsregio Zeeland en Rijkswaterstaat en zorgt dat de studenten kennis en kunde kunnen uitwisselen met deze partners.

Binnen de HZ zijn de lectoraten Supply Chain Innovation en Data Science en de opleidingen Technische Bedrijfskunde, Engineering, ICT, Logistics Engineering en Maritiem Officier zich aangesloten. HZ Nexus ondersteunt de samenwerking met het bedrijfsleven.

Het brede samenwerkingsverband is logisch, zegt Verduin. “Er komt ontzettend veel kijken bij een autonoom voertuig. Je hebt software en hardware nodig, maar het gaat ook om de inrichting van de openbare ruimte, de investeringen die ermee gemoeid zijn, het wettelijk kader en iets ontzettend belangrijks als connectiviteit.” Jochem Nonhebel van Damen Naval, die woensdag de kick-off afsloot met een presentatie over de ambities van zijn bedrijf, beaamde dat. “Je hebt veel disciplines nodig om iets ingewikkelds als dit te ontwikkelen. Daarom is het zo gaaf dat we dit samen gaan doen. We hebben elkaar nodig.”

Teams

De studenten zijn opgedeeld in teams, die werken aan een apart onderdeel. Tijdens de kick-off pitchten zij hun deelprojecten. De presentaties lieten de enorme diversiteit zien. Drie groepen houden zich bezig met het control- en voorstuwingssysteem van het schip. ICT-studenten werken aan de situational awareness. Zij bedenken een techniek voor het herkennen van andere schepen en een aantal andere ICT-studenten en een groep van de opleiding Martiem Officier richten zich op een systeem waarmee het vaartuig zich aan de internationale regels houdt. De studenten van de technische opleidingen zorgen daarmee dat er in februari een schip is dat kan varen en dat stap voor stap kan ontwikkeld naar een volledig autonoom vaartuig.

Daarnaast maken tweedejaars ICT-studenten een concept waarmee je toeristen kunt laten zien wat er in de computers gebeurt als een autonome ferry door de haven vaart, denken logisitiek-studenten in hun tweede jaar na over de vaardigheden die je als teleoperator (in plaats van chauffeur) moet hebben en is er een groep studenten die zich in de minor van Supply Chain Innovation buigt over de vraag hoe je autonome voertuigen veilig de weg op kunt sturen. “Jullie werken allemaal aan een klein onderdeel van dit project”, zei Verduin, die benadrukte dat lang niet elke student het eindresultaat tijdens zijn studie zal zien. “Maar als het eenmaal zover is, krijgen jullie zeker een uitnodiging voor de presentatie.”

Ecosysteem

Volgens hem leren de studenten in een multidisciplinair team te werken, versnelt het project de kennis op de HZ rondom autonoom vervoer en ontstaat er door de samenwerking een ‘Zeeuws innovatie-ecosysteem’.

De studenten gaan dit semester met hun deelproject aan de slag. In het kader van de Autonomous Transport Challenge volgen de komende weken workshops, gastlezingen en de deelnemers brengen een bezoek aan het Fieldlab Autonomous Shipping.

Meer informatie over de Autonomous Transport Challenge via Lauren Deckers. 

Reactions

More blogs

Onderzoek
Onderzoek