25 april 2017

Op deze manier zet Kringloopwinkel Nobel zich in voor de maatschappij

HZ-studente Social Work Lydia Marijs runt samen met haar man Floor Marijs kringloopwinkel Nobel in Goes. De winkel opende in april 2016 haar deuren. Floor en Lydia zijn de winkel gestart vanuit maatschappelijk oogpunt: iets bijdragen aan de samenleving. De slogan en doelstelling van kringloopwarenhuis Nobel is ondernemen tegen armoede.

Maatschappelijk ondernemen.jpgLydia en Floor Marijs bij hun kringloopwarenhuis Nobel

Iets bijdragen aan de samenleving
De doelstelling van kringloopwarenhuis Nobel is om mensen te helpen die leven in armoede en nood. Dit doen zij door het doneren van zowel goederen als geld in samenwerking met andere hulporganisaties, waaronder Compassion. Dit is een sponsorkind organisatie en zij bevrijden kinderen van armoede, via lokale kerken. “We zijn super trots dat we met z’n allen al 15 kinderen kunnen helpen. We willen iets betekenen voor de samenleving. Je merkt dat iets bijdragen aan de samenleving steeds meer leeft.”

Vrijwilligers begeleiden
“Op dit moment werken we met 25 vrijwilligers. Daarvan werken er vier vanuit een samenwerkingsverband met de gemeente”, vertelt Lydia. “Deze mensen zijn uitkeringsgerechtigd en de gemeente verplicht hen om een tegenprestatie te leveren in de vorm van vrijwilligerswerk. Ik begeleid deze mensen in hun re-integratietraject. Het is laagdrempelig om bij ons te werken en het helpt de vrijwilligers om weer terug in hun arbeidsritme te komen.”

Maatschappelijke functie in de regio Goes
Lydia geeft aan dat zij naast de re-integratietrajecten voor de regio Goes een maatschappelijke functie hebben. “Er zijn mensen die hier iedere dag komen en dat is niet om te shoppen, maar voor het sociale praatje. We hebben ook een regionale functie in de zin van een soort inloophuis. Het is fijn voor mensen om iets te hebben waar zij op terug kunnen vallen, zij hebben dan hun loopje. Zo hebben wij in het Kringloopwarenhuis een koffiebar, waar mensen gratis een kopje koffie kunnen drinken.”

Combinatie tussen ondernemers en studenten
"Ik kreeg een boost van de masterclass "De Maatschappelijk Ondernemer" van HZ; dat is een goed concept. De combinatie tussen deelnemers uit het werkveld en studenten in het maatschappelijk domein vind ik een hele goede match. Het is goed om je blik te verbreden door te horen over andere bedrijven of ondernemingen. Tijdens de diner-speech komen personen vanuit grote organisaties uit de praktijk. Doordat de organisaties uit de buurt komen geeft dat gelijk een beeld. Ik kwam er heel geïnspireerd vandaan.”

Volgens Lydia is het belangrijk om te netwerken. “Je hebt elkaar nodig, zeker in een kleinere provincie. Je moet op een bepaald gebied samenwerken, dat moet je opzoeken.”

Praktijkgericht onderzoek doen met studenten? Ga met HZ in gesprek.

Reacties