27 januari 2017

Overtuig je organisatie van de waarde van innovatie

Elke dag merk je het, je bedrijf moet meegaan met de tijd. Net zoals andere managers en ondernemers krijg je te maken met de ‘uitdagingen van de digitale revolutie’. Het verkrijgen en delen van informatie gaat snel, er is overal en altijd informatie beschikbaar, mensen zijn continu online en bereikbaar en nieuwe social media, apps en tools schieten als paddenstoelen uit de grond. Jonge medewerkers pikken de veranderingen snel op en ook wensen van klanten veranderen. Klanten willen duurzame oplossingen, die goed aansluiten op hun persoonlijke behoeften. Jij weet dat ook jullie business aan moet sluiten deze veranderende behoeftes. Maar hoe krijg je je organisatie mee?

1) Verdiep je in je markt en verzamel relevante data
Wie is nu precies jouw doelgroep en wat vindt jouw doelgroep belangrijk? Kom in contact met je doelgroep en vraag het. Informele gesprekken en oprechte diepgaande vragen brengen je al een heel eind. Stel vooral vragen over de ervaringen van je doelgroep en waar je doelgroep tegen aan loopt. Is de afstand tussen jou en de doelgroep groot? Doe dan navraag bij de mensen in jouw organisatie die wel dagelijks in contact zijn met de klanten. Welke reacties krijgen zij? Verzamel de reacties en analyseer de bevindingen samen met je collega’s. Geef ook duiding aan deze informatie: wat betekent dit voor ons? Hoe kunnen we samen onze klanten nog beter van dienst zijn? Doen we de juiste dingen en zijn alle zaken die we nu doen wel echt van belang voor onze klant? Dit gezamenlijke proces is zeer waardevol.

2) Zorg voor medestanders en genereer ideeën
Praat ook met je collega’s over vernieuwing en probeer op die manier al ideeën te generen. Steek elkaar aan met nieuwe ideeën en deel interessante links/artikeltjes met elkaar. Bezoek interessante bijeenkomsten en deel je ervaringen met elkaar. Wat zou nou écht beter kunnen in jullie organisatie? Welke dromen heb je? Welke ontwikkelingen gaan impact hebben op jullie business? Schrijf alle ideeën op en kies samen waar jullie eerst aan werken. Kijk ook eens of ‘scrum’ jullie hierin kan helpen. De kern van scrum is een multidisciplinair en zelfsturend team. Samen pakt het team het project/het idee op. Iedereen is betrokken bij het plannen, benoemen van blokkades en het verdelen van de taken zodat er ook daadwerkelijk opgeleverd wordt.

3) Werk samen met je concurrenten/concullega’s
Op basis van je eigen sterktes, kun je zelfs met concurrenten samen werken. Veel mensen vinden dat nog spannend en eng, maar door goede afspraken te maken en open en eerlijk te zijn, kunnen jullie veel aan elkaar hebben. Zet ieder in zijn kracht en kom samen tot innovatie!

4) Een leven lang leren over innovatie
Nu je verschillende mensen in je organisatie meegenomen hebt in het innovatieproces, komt de volgende stap in beeld. Hoe pak je innovatie concreet aan? Er zijn diverse innovatiemodellen en praktijkvoorbeelden beschikbaar. Lees over de verschillende theorieën en verken welke modellen passen bij jouw organisatie. Stel op basis hiervan een concreet innovatieplan op.

P

Reacties

Meer blogs

Professionals, Deeltijd studie
Professionals, Deeltijd studie
Professionals, Deeltijd studie