19 juli 2018

Het hbo lessysteem met blokken; hoe bevalt het?

Bij sommige HZ-opleidingen is een nieuw hbo lessysteem ingevoerd. Wat houdt dit zogenoemde blokkensysteem in en wat is het verschil met het huidige lessysteem? En is het echt zoveel beter? Omdat ik allebei de lessystemen kort op elkaar heb kunnen ervaren, kan ik hier wel antwoord op kan geven. In deze blog lees je meer over lessystemen op het hbo.

Hoe ziet het huidige lessysteem er uit?

Ik heb in jaar 1 van de HZ-opleiding HRM het traditionele lessysteem mogen ervaren. Dit lessysteem is eigenlijk heel simpel. Ik had ongeveer 10 weken volop les, hierin werd veel theorie besproken. Soms werden er meerdere hoofdstukken, aan één stuk door, per les besproken. Tussendoor werkten we ook aan praktische opdrachten die ik individueel of in een groep maakte. Na de 10 lesweken kregen we een tentamenweek. In de tentamenweek kreeg ik alle tentamens van alle vakken die ik de afgelopen weken had gevolgd. Dat was best pittig, soms waren dit wel 5 á 6 tentamens in een week. Hierna had ik, mits ik geen herkansingen had van mijn vorige tentamenweek, een weekje vrij. Had ik wel herkansingen? Dan mocht ik die er ook gelijk achteraan doen. Dit waren onderwerpen die ik misschien al 10 weken niet had behandeld, omdat de nieuwe reeks lessen gestart was.

Hoe is het blokken lessysteem?

Het nieuwe lessysteem is net een tikje anders. Hierbij is het schooljaar opgedeeld in vier verschillende blokken. Elk blok staat in het teken van een ander onderwerp dat te maken heeft met de opleiding die ik nu volg. Om hier een beeld bij te krijgen, blok 1 stond in het teken van integrale kwaliteits- en verbetercyclus. Aan de hand van dit onderwerp kreeg ik bijpassende theorievakken van dit onderwerp. Om een blok te afsluiten heb ik verschillende toetsmomenten ervaren. Zo heb ik verschillende adviesrapporten, interviews en tentamens afgelegd. Bij het nieuwe lessysteem is het niet zo dat er aan het eind van elk blok een aantal tentamens worden afgelegd, er is dus geen tentamenweek. Na de afsluiting van ieder blok, was er een periode dat er geen lessen waren en de herkansingen plaats vonden.

Wat zijn de nadelen?

Omdat de HZ voor het eerst dit nieuwe lessysteem toepast, zijn er natuurlijk kinderziektes waar ik tegenaan loop. Zo zijn er bepaalde zaken die beter op elkaar afgestemd mogen worden en loopt de planning wel eens krap of juist heel ruim uit. Het is voorgekomen dat we de theorie dubbel kregen. Ook had ik veel vrije tijd tussen de blokken door wanneer ik geen herkansingen had. En begrijp me niet verkeerd, wie houdt er nou niet van vrije tijd? Maar het was zoveel vrije tijd dat ik helemaal uit mijn schoolritme raakte en deze elke keer weer moest oppakken.

Wat zijn de voordelen?

Ik vind dat er grote voordelen zijn aan het nieuwe lessysteem. Doordat er geen tentamenweken meer zijn, heb ik meer rust gehad. Door deze rust, in het weghalen van de tentamenweken, heb ik mij beter kunnen focussen op de vakken en de theorie. Ik merkte dat ik bij het andere lessysteem vaak mezelf opsloot in mijn kamer om de stof van alle toetsen in mijn hoofd te stampen. Dit was het afgelopen schooljaar, met het nieuwe lessysteem, helemaal niet nodig. Naast meer rust heb ik dus ook meer vrijheid ervaren van mijn opleiding. Een ander groot voordeel is dat de herkansingen niet meer zo ver uit elkaar zitten. Bij het oude lessysteem zaten er snel minimaal 10 weken tussen de afgenomen toets en de herkansing. Hierdoor was ik vaak de stof al vergeten en moest ik het voor de herkansing twee keer zo hard leren. Bij het nieuwe lessysteem zitten de herkansingen niet ver uit elkaar. Nu zit de stof nog vers in mijn hoofd wanneer ik een herkansing moet doen. De voordelen wegen dus zeker op tegen de nadelen. Het beste kun je natuurlijk je tentamen in een keer halen, dan ben je er sowieso vanaf ;).

 Ben je benieuwd hoe het collegejaar er voor jouw opleiding uit ziet? Ga in gesprek met een student van de opleiding die je graag wilt volgen:Ga in gesprek met een student van HZ

Reacties

Meer blogs