15 februari 2017

Drie ingrediënten ter inspiratie voor een sterkere innovatiecapaciteit

Organisaties zoals Apple zijn een inspiratie voor vele innovators. Hoe aantrekkelijk het ook lijkt; je kunt een succesformule niet zomaar kopiëren. Het is van belang om dicht bij je eigen organisatie te blijven en een route te definiëren die bij je past. In deze blog deel ik drie basisingrediënten ter inspiratie voor de ontwikkeling van een sterke innovatie-capaciteit.

1. Vertrek vanuit een duidelijke doelstelling. Doelstellingen zorgen voor een eenduidig en gezamenlijk beeld van wat er moet gebeuren. Ze zijn onmisbaar voor het maken van keuzes met betrekking tot tijd en middelen en maken het gehele innovatietraject effectiever.

2. Werk systematisch op basis van diep marktinzicht. Er zijn zeer veel methodes en inspiratiebronnen voor het genereren van ideeën. Maar om tot goed uitgewerkte concepten te komen is er meer nodig dan een intuïtief aanvoelen van de markt. Door gebruik te maken van de juiste tools en processen vergroot je de kans op succes. Een  systematische en diepere beschouwing van markten, klantbehoeften, en hoe deze behoeften vervuld kunnen worden, helpt bij het maken van goede inschatting van de kansen die er voor jouw idee kunnen liggen.

3. Beheers de risico’s door al in een vroeg stadium de belangrijkste drijfveren van jouw business model in kaart te brengen en te kwantificeren. Dit helpt bij het maken van onderbouwde keuzes en geeft richting aan de inzichten die je verder nog kunt verzamelen om jouw ideeën op waarde te schatten.

Vernieuwing gaat beter met een sterke start. Duidelijke doelstellingen, diepgaand markt- en klantinzicht, en een sterke vertaling van idee naar businessmodel zorgen voor een gezond vertrekpunt voor succesvolle innovatie.

Praktijkgericht onderzoek doen met studenten? Ga met HZ in gesprek.

Reacties

Meer blogs

Professionals, Deeltijd studie
Professionals, Deeltijd studie
Professionals, Deeltijd studie